"Ovakvo glasanje bi bilo logično u Srbiji ili Banjaluci, ali u Sarajevu tako glasati, ne mogu da se načudim"
'Šoferska je tuga pregolema, puče guma a rezervne nema', pjesma je svih šofera, no vjerovatno je se najčešće prisjete vozači koji putuju trasom preko Tuzle.
Na prvu, pjesma možda zvuči pomalo smiješno, no ako biste pitali šofere koji transportuju robu svakog dana putem koji je uzak, oštećen i sa vrlo oštrim krivinama na svakih sto metara, rekli bi vam da ova pjesma opisuje stvarnu sliku svakodnevnice na spomenutoj ruti. A to je stvarno tuga. Koliko ste ih puta vidjeli kako pored ceste mijenjaju gume ili čekaju pomoć. No, ni njihove muke, kao ni svih nas koji živimo u ovoj zemlji, a nismo u sferama političkih krugova, ne razumiju parlamentarci. Kako je cilj političkog djelovanja uvijek vlastiti interes i korist, tako je valjda logično da i u ovom slučaju parlamentarci izaberu put koji će njima biti pogodnije da jure po 200 kilometara na sat, u svojim luksuznim vozilima.
"Odbijen je prijedlog da autoput Sarajevo-Beograd ide preko Tuzle. To je politička nepismenost i potpuna neodgovornost parlamentaraca u Parlamentu FBiH. Nisu svjesni da bi trasa prolazila kroz najmnogoljudniji kanton. Išla bi i dijelom kroz Republiku Srpsku, kroz Brčko do Bijeljine i kraćim dijelom kroz Srbiju. Mnogo bolja trasa, brže bi se radila i bila bi jeftinija nego ona koju predlaže Beograd. Prvi prijedlog, koji je jeftiniji i u čijoj izgradnji bi učestvovale firme iz Federacije nije prihvaćen, iako je drugi duži za nekih 15 kilometara i cijeli autoput bi išao kroz RS. Ja ne mogu da se načudim, jer takvo glasanje bi bilo logično u Srbiji ili Banjaluci, ali u Sarajevu tako glasati, to je potpuno neodgovorno", kaže za Source Enver Bijedić iz SDP-a.
Kako je već godinama poznato da naše institucije uglavnom donose komlikovanija rješenja, neusaglašena, da jedno misle a drugo govore, ne bi nas trebalo čuditi što se i u ovom slučaju glasalo protiv razumnijeg i zdravijeg projekta.
"Kompletan klub HDZ-a je glasao protiv ove inicijative. Neki ljudi iz SDA, koji dolaze iz Bosansko-podrinjskog kantona su glasali patriotski za tu lošiju varijantu, jer zastupaju svoje interese. Mada su kasnije rekli da je bolja ova prva ideja, ali navodno moraju glasati za svoje. To je dogovor Dodik-Čović i HDZ ide Dodiku na ruku, jer navodno znaju šta je bolje. Ja sam mislio da HDZ radi u interesu hrvatskog naroda, ali oni rade u interesu Milorada Dodika. Kakav je njihov interes da tako glasaju ja zaista ne znam", navodi Bijedić.
Je li Dodik, kao glavni baja u ovoj zemlji, a potrčko Srbije, koja ima veliku ulogu u izgradnji ovog puta, zaista naredio Čoviću i HDZ-ovcima da glasaju protiv prvog prijedloga, teško je sa sigurnošću tvrditi, no gledajući teritoriju kojom bi išla druga trasa, isplatilo bi se Dodiku na sve načine Čovića kupiti. No, važnije je pitanje šta je to Dodik mogao obećati Čoviću, pa da njegovi ljudi budu za ideju od koje jedino Hrvati nemaju nikakve koristi.
"Tu nije bilo konsenzusa među zastupnicima SDA i SBB-a, jer su bili podijeljeni. Mi bismo podržali naše kolege iz koalicije SDA-SBB, da su oni imali jedinstven stav. Bili smo na razgovorima, oni su zaista bili podijeljeni, jer normalno je da oni ljudi koji dolaze iz Goražda glasaju za tu rutu. Oni se nisu mogli dogovoriti i mi smo bili protiv te prve trase. Ali po meni je bi bila ta trasa preko Tuzle isplativija i frekventnija. Da su SDA i SBB bili usaglašeni i mi bismo glasali za prvu trasu", kaže za Source Jozo Bagarić iz HDZ-a.
Bradarić naglašava da na kraju nikakvu važnu ulogu nemaju oni, nego ministarstvo. Tako dok oni pomalo nezaintersovano i bez velikog mozganja donose odluke, ministar Ismir Jusko čeka da ipak ovi 'intelektualci' odluče šta je to dobro za BiH.
"Dakle, postoje dva koncepta. Prvi je da se ide iz Beograda do Rume, pa na Bijeljinu, Brčko i onda kompletno Federacijom, pa se uklapa u koridor Vc. Time bi se ubrzala i izgradnja koridora Vc, jer od Zenice do Žepča nije izgređen. Ovim potezom bi se 'ubile dvije muhe'. Drugi kocept je da se ide iz Beograda prema Čačku i Užicama, zatim da prelazi u BiH negdje kod Višegrada, i tako bi išao kopletno teritorijom RS-a, od Višegrada do Sokoca, i onda bi tu negdje zaobišao oko Sarajeva i spojio se na Vc", kaže Enver Bijedić.
Ko profitira drugom rutom? Republika Srpska. A put, naglašavamo, je dogovor Beograda i Sarajeva. Dodik koji ne priznaje Sarajevo kao grad, ne priznaje BiH kao državu, našoj nesposobnoj vlasti uzima hljeb iz ruke tako spretno. Sigurno je da obje trase imaju i prednosti i mane, ali svako ko je ikad vozio na ove dvije strane, zna koja bi bila prioritetnija i efektnija. No, kako su paralamentarci došli u institucije s ciljem da naprave sebi put, rasvjetu, vodovodnu mrežu, tako ih nije briga da li je važnija izgradnje ceste koju će koristiti hiljade ljudi ili će ovom drugom prolaziti dvadeset vozila dnevno. I što je još žalosnije, ti isti nisu opšte upućeni, niti svjesni, kuda zpravo ta ruta za koju se oni zalažu vodi, jer bi vrlo lako mogla zaobići njihove ciljeve.
"Ukoliko bi se izgradio put ovom trasom Sarajevo-Zenica-Žepče-Tuzla-Brčko-Bijeljina-Beograd, taj najveći dio putarine na tom koridoru bi po završetku naplaćivale Autoceste FBiH. Ako bude išao kroz RS, osim što će se njihove firme razvijati, ta trasa ne odgovara nijednom kriteriju savremene izgradnje autocesta, jer je preskupa za izgradnju i nema opravdanost. Tamo dnevno ne prolazi ni hiljadu vozila. A da bi cesta bila rentabilna, da bi se poslije kroz naplatu mogao vraćati uložena sredstva, potrebno je da između 12 i 15 hiljada vozila prođe autocestom. To su međunarodni standardi. Tuzlanski kanton sa pola miliona stanovnika i onda se naslanjanju Bijeljina, Brčko, Zvornik, koji imaju još sigurno oko 300 hiljada stanovnika, znači blizu milion ukupno, bi omogućila tu frekventnost. Ovo dole prema Višegradu nema te kriterije. Onda ta trasa koje je projektovana u Beogradu, a Banja Luka prihvatila, uopšte ne ulazi u Bosansko-podrinjski kanton, zašto ovi naši ljudi lobiraju, ljudi koji su iz Goražda. Koridor bi zaobišao taj kanton i išao u cjelosti teitorijeom RS-a", priča Bijedić.
Niko dakle nije pitao vozače, komercijaliste mnogobrojnih firmi, pa i same firme koje posluju na ovim zonama, koja trasa je pogodnija, jer u konačnici bi cilj trebao biti bolji trensport i poboljšanje ekonomije. Ne mora značiti da je i prva ruta najbolji korak, ali je veći problem što se i izgradnja autoputa svela na privatnu stvar. Uvijek i isključivo se glasa i zalaže za udobnost vlastitoj guzici. Ljude kupuju na nacionalnoj osnovi, patriotizmu, a po ko zna koji put pokazuju da ih uošte nije briga za taj isti narod. SDA i SBB kao veliki Bošnjaci ponovo Miloradu čine uslugu, a HDZ kao zaštitnici hrvatskog naroda ih podržavaju u tome.
"Turska je rekla da će investirati, ali ja ne znam kada i kako će se finansirati. Ali u ovoj fazi je bitno da imamo neki stav najvišeg zakonodavnog tijela u FBiH. Ja nisam rekao da ne podražavam drugu trasu. Kad bi me neko pitao da li ova druga trasa ili nikako, ja bih rekao dajte drugu stranu. Ja podržavam bolju opciju, ali nisam rekao da druga ne treba da se gradi. Važno je da se ubrza. Ne isključujem Goražde, ali je ova opravdanija u svakom slučaju. Druga ili nikako, ja bih rekao dajete drugu, jer je bolje išta nego ništa", navodi Bijedić.
Kako je BiH svakako uslovljena sa svih strana i kako nikada nije postojala saglasnost vlasti u bilo čemu, tako će i ovaj put ljudi sa strane da nam kroje život i način na koji ćemo funkcionisati kao narod. Pošto će Turska kao investitor insistirati na tome da se Beograd I Sarajevo dogovore, već je izvjesno da će Srbija diktirati trasu kojom će se ova dva grada spojiti, jer Srbija svakako drži i pola BiH u svojim rukama. A labilnim i potkupljivim političarima u našoj vlasti nije teško upravljati. Za svoju korist, prodali bi i majku.
(Alen Avdić)