16.2.2022. 8:16
0
Prvi put sam na cesti: Pažljivo voziti, čuvati sebe i druge
Mnogo je briga koje muče roditelje čija djeca su tek dobila vozačku dozvolu ili će je tek dobiti. Kako će se njihov student ili tinejdžer snalaziti kada sjedne u auto i sam se nađe na cesti bez podrške roditelja ili instruktora. Šta ako napravi udes? Kako će reagirati kada ga zaustavi policajac? Šta ako se njegovo auto pokvari na cesti ili ostane bez goriva? Kako se ponašati na cesti?




Starije generacije vozača vožnju su učile na kultnim Zastavama 750, popularnim Fićama. Osamdesetih i početkom devedesetih vožnja se učila na Yugu, automobilu koji je izgledao simpatično za svoje vrijeme, no trošio je mnogo, loše se držao na cesti i imao loš i težak volan. Krajem devedesetih i početkom 2000. standardno vozilo na kojem ste vožnju bio je Golf Mk2, u pravilu dizel, crvene boje, robustan ali neudoban  auto, bez servo volana, ABS -a ili senzora parkiranja. Kamera za parkiranje s LCD ekranom bila je tada naučna fantastika. Današnje generacije koje uče vožnji i žele dobiti vozačku dozvolu imaju mnogo bolji i veži izbor. Automobili su veći, noviji i mnogo luksuzniji, te imaju opremu kakvu su ranije generacije mogla samo sanjati. Audi  A3, Mercedes CLA, BMW  X1, vozila su na kojima današnji klinci uče voziti. Oni koji su polagali na Yugi ili Golfu Dvojci mogu samo biti ljubomorni. 


- Samo u autoškoli  M. od sada možete zaboraviti na probleme s parkiranjem. Vozilo je opremljeno sa Sustavom automatskog parkiranja, koje omogućava samostalno parkiranje, bez korištenja upravljača!! Vozilo je opremljeno kamerama sa svih strana, koje olakšavaju prolaz kroz najuže prostore. Također ima tzv. Auto - Pilot koji će Vam omogućiti da vam sustav olakšava vožnju, tj, automatski koči, upozorava Vas na vozila u mrtvom kutu, izlazak iz prometne trake i ima radarski sustav koji ne dozvoljava nalet na vozilo ispred.


Napretkom automobilske industrije, sve lakše upravljamo našim" limenim ljubimcima",  a u našoj autoškoli Vam se nudi mogućnost da isprobate sve te "pametne uređaje" i upoznate se sa svim prednostima moderne tehnologije. Od dodatne opreme, značajniji su sljedeći sustavi:
Night vision - Pojam Night vision, odnosno gledanje noću, označava sposobnost uočavanja u tamnom okruženju, bez obzira je li to u biološkom ili tehnološkom smislu. Kombinacija je to širokog spektra boja i dovoljnog intenziteta raspona, koja je kod ljudske vrste puno slabije naglašena nego kod većine životinja. Naše oko u stanju je raspoznati samo djelić širokog elektromagnetskog spektra koji se naziva vidljivo svjetlo. Pomoću sustava, vozač lakše uočava pješake noću - stoji u ponudi jedne autoškole. 


U bogatim zemljama bogati klinci ne polažu na Renaultu Clio, Fordu Focusu ili nekom Chevroletu. Život nije pošten, te "zlatna mladež" uči ponašanje na cesti  uleći na najnovijim modelima Porschea, Maseratija ili Lamborghinija. Bogati mladi iz New Yorka mogu učiti vožnju na Ferrariju. Ne tako bogati Amerikanci  vožnju uče na modelu Toyota Camry, pomalo dosadnom, ali pouzdanim automobilom, koji je najčešće prvi automobil mladih Amerikanaca i često se naslijedi od bake ili dobije na poklon od člana porodice. 


Mnogo je briga koje muče roditelje čija djeca su tek dobila vozačku dozvolu ili će je tek dobiti. Kako će se njihov student ili tinejdžer snalaziti kada sjedne u auto i sam se nađe na cesti bez podrške roditelja ili instruktora. Šta ako napravi udes? Kako će reagirati kada ga zaustavi policajac? Šta ako se njegovo auto pokvari na cesti ili ostane bez goriva? Kako se ponašati na cesti? Odgovore na ova pitanja potražili smo kod Džemile  Dućaj Torche,  nekadašnje uspješna sarajevska fotografkinja koja danas radi kao instruktor vožnje. Kaže nam da je njen prvi auto bio "gospodin Fićo". 


-  Pored motorike, znanja i vještine  posebno je potrebno se držati pravila i propisa, pažljivo voziti, čuvati sebe i druge. Na prvom je mjestu kultura u saobraćaju. Moj  savjet vozačima početnicima  je u početku voziti s nekim, starijim ozbiljnim suvozačem koji ima iskustva  u vožnji - savjetuje instruktorica Džemila Dućaj Torche. 


Veliko pitanje koje muči roditelje jeste koji automobil automobil odabrati. Tu se mišljenja razilaze, da li u svijet vožnje ući u nekom manjem vozilu, kao što su Clio, Punto, Fiesta, Yaris ili odabrati veću i robusniju varijantu: Passat, Mondeo, Mazda 6, Audi A4,? Da li dizel ili benzin, i dileme nema. Za početnika je opcija uvijek dizel, jer se neće tako lako i često ugasiti na semaforu kao benzinac. 


- Po mom mišljenju za početak novi vozači trebaju odabrati  neko manje i starije vozilo. Moj izbor za vozače početnike je VW Polo - kaže ova instruktorica vožnje. 


Kada pomislimo na vozača početnika, prva asocijacija su nam srednjoškolci u završnim razredima srednje škole ili studente. No vozači početnici su često i osobe u zrelim godinama života. Jedna od njih je i Adela Malkoč, voditeljica i novinarka BHRT -a. U svojim ranim 40 - im odlučila je po prvi put sjesti za volan. 


- Odluka koju sam trebala donijeti mnogo ranije, no sticajem životnih okolnosti desilo se da to bude u mojim 40-im godinama. Posjedovanje vozačke dozvole odavno nije luksuz nego potreba, a za dobre odluke, koje će ti unaprijediti kvalitet života, nikada nije kasno. Svakodnevne obaveze, posao, dijete, njegova škola i treninzi po kiši i snijegu. .. Stalna jurnjava... Gužve u gradskom prijevozu...Da li bi bilo lakše i jednostavnije u 20-ima...? Možda. Ne znam. U konačnici, najvažnije je da budemo savjesni i odgovorni na cesti - kaže za Source.ba Adela Malkoč. 


Kako ćemo se ponašati na cesti zavisni od nas samih, prije svega od naših navika naučenih u roditeljskom domu. Ako su nas roditelji u djetinjstvu u naučili da poštujemo druge, poštovat ćemo i čuvati i sebe i ostale. Jer jedna greška može biti kobna, a kada je saobraćaj u pitanju, često nemamo pravo na popravni. To je najvažnija lekcija i za nove i starije vozače. 


Novinar: Kenan Bešlija 
 
0
SOURCE PRIČE
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala source.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal source.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara source.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
 

Impressum
T:
M:
Marketing
T:
M:
Aplikacije
Mobilna aplikacija
Android aplikacija
Social

Copyright ©2009 - 2015, Source d.o.o.