26.9.2022. 14:30
Prvi put u historiji: NASA će pokušati skrenuti asteroid s putanje
Lansirana 24. novembra prošle godine raketom Falcon 9, NASA-ina sonda Double Asteroid Redirection Test (DART) prevalila je put dug nešto više od desetak miliona kilometara, presrela svoju metu i pripremila se na izvršenje zacrtanoga cilja: zabijanje u asteroid.

Meta ove misije je binarni sistem asteroida 65803 Didymos.

Sastoji se od većeg Didymosa i manjeg Dimorphosa, a kasnije će biti mjesto na koje je NASA "naciljala".

Tačno kako je i planirano, udar je zakazan za ovaj ponedjeljak, 26. septembra (odnosno po našem vremenu, u prvim satima utorka, 27. septembra).

U posljednjim danima prilaska asteroidu, sonda DART ispustila je maleni satelit LICIACube, koji će sa sigurne udaljenosti snimati zaletavanje glavne sonde u ovaj asteroid, javlja Bug.

Trebao bi snimiti površinu asteroida, krhotine nastala prilikom sudara i krater nakon njega. Putanja tog je satelita, naime, tempirana tako da on pored Dimorphosa proleti oko tri minute nakon udara DART-a i zabilježi sve naučnicima potrebne detalje.

Meta za skretanje Asteroid službenog imena 65803 Didymos (grčki: blizanac) je maleni sinkronizirani binarni asteroid, otkriven 1996. godine.

Oko većeg asteroida Didymosa, promjera oko 780 metara, orbitira njegov manji satelit Dimorphos, promjera oko 160 metara, na udaljenosti od oko jednog kilometra. NASA planira svoju sondu, mase 610 kilograma, zabiti u manji asteroid u namjeri da ga skrene s putanje – nakon udara ona bi se trebala od izvorne razlikovati za oko centimetar po sekundi. Iako naizgled malena, i ovakva promjena mogla bi biti dovoljna da se, u nekoj dalekoj budućnosti, promijeni putanja asteroida koji bi mogao biti opasan za Zemlju. Naravno, ako je na vrijeme otkriven.

Napomenimo da se dvojni sistem Didymos ne nalazi na putanji koja bi ikako mogla biti opasna po Zemlju, pa niti ova promjena njegove putanje nema potencijal dovesti ga na putanju sudara s našim planetom.

Prijenos svemirskog sudara DART će se u asteroid zaletjeti brzinom od oko 50.000 km/h, pa će udar nesumnjivo izroditi zanimljive fotografije.

Nakon završetka misije, astronomi će nastaviti mjeriti putanju Dimorphosa kako bi utvrdili je li test uspio.

NASA će emisiju iz svojeg studija započeti u ponedjeljak uvečer, oko ponoći po našem vremenu, dok se kulminacija očekuje u 1:14 sati.

Glavni prijenos uživo bit će na kanalu NASA TV, no otvoren je i posebni kanal koji će izravno prenositi snimke s kamere DRACO (Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical navigation), postavljene izravno na "kamikaza" sondu DART. Zanimljivo, kako bi dobili još više podataka u narednim danima, NASA će prema mjestu događanja ovog spektakla okrenuti svemirske teleskope Hubble i James Webb, kao i kamere sonde Lucy.

(Admir O.)