1.4.2023. 20:53
U svemiru se desilo nešto jako čudno i do sada neviđeno: "Nismo znali da je ovo moguće"
Eksplozija koja se dogodila u svemiru, u galaksiji udaljenoj 180 miliona svjetlosnih godina dovodi u pitanje naše razumijevanje kako zvijezde umiru, i čini se da predstavlja najravniju eksploziju te vrste do sada.

Monumentalni kabum nazvan AT2018cow pripadao je izuzetno rijetkoj klasi kosmičkih eksplozija poznatih kao brzi plavi optički tranzijenti ili FBOT. Međutim, za razliku od ostala četiri FBOT-a otkrivena do danas, čini se da je AT2018cow iz nekog razloga eksplodirao samo postrance, piše Science Alert.

Rezultat je erupcija ne u obliku sfere, kao što bismo mogli očekivati od eksplozije sfernog objekta poput zvijezde, već diska. Budući da ne znamo šta uzrokuje eksplozije tako čudnog oblika, ovo otkriće moglo bi pomoći astronomima da suze potencijalne pretke.

“Vrlo se malo zna o FBOT eksplozijama – one se jednostavno ne ponašaju kako bi zvijezde koje eksplodiraju trebale, previše su svijetle i prebrzo evoluiraju. Jednostavno rečeno, one su čudne, a ovo novo zapažanje ih čini još čudnijim”, kaže astrofizičar Justyn Maund sa Univerziteta Sheffield u Velikoj Britaniji, koji je vodio istraživanje.

“Nadajmo se da će nam ovo novo otkriće pomoći da bacimo malo više svjetla na njih – nikada nismo mislili da bi eksplozije mogle biti ovako asferične. Postoji nekoliko mogućih objašnjenja za to: zvijezde su možda stvorile disk neposredno prije nego što su umrle ili bi ove mogle biti propale supernove, gdje se jezgro zvijezde urušava u crnu rupu ili neutronsku zvijezdu koja potom pojede ostatak zvijezde.”

AT2018cow – nadimak „Krava“ – bila je prva od ovih eksplozija ikada otkrivena, još 2018. godine, i odmah je identificirana kao izuzetno čudna. Bilo je izuzetno svijetlo, toliko da se u početku mislilo da se odvija mnogo bliže nama. Na neki način je ličila na normalnu eksploziju supernove, ali su astronomi kasnije otkrili da je bila 10 puta snažnija.

Također je planula, a zatim izblijedila mnogo brže od normalne supernove, i bila je nevjerovatno vruća, što je svjetlosti koju je emitovala dalo znatno plaviju nijansu nego što se obično vidi od normalnih supernova. Ove osobine su zajedničke sa ostalim FBOT-ovima otkako su otkrivene.

Iako su predložena objašnjenja za neobičnu eksploziju, još uvijek nismo sasvim sigurni šta uzrokuje FBOT-ove, tako da astronomi nastavljaju da gledaju podatke prikupljene tokom svakog događaja kako bi pokušali doći do dna.

Maund i njegov tim izveli su duboki zaron na podatke o polarizaciji Krave dobijene pomoću Liverpool teleskopa. To je stepen do kojeg je orijentacija svjetlosnih valova postala izokrenuta i može otkriti informacije o okruženju u kojem se svjetlost formirala i kroz koju je putovala na svom dugom putu do naših teleskopskih detektora.

Ova polarizacija je bila izuzetno visoka i zabilježena je na više talasnih dužina više puta tokom prve noći posmatranja nakon eksplozije, a zatim u danima nakon eksplozije. To je omogućilo istraživačima da rekonstruišu trodimenzionalni oblik eksplozije. Zanimljivo je da su uočili ‘izbočenje’ u polarizaciji u plavim talasnim dužinama na 12-dnevnoj oznaci – karakteristika koja bi mogla biti rezultat samo ekstremno asferične geometrije.

Profil polarizacije je doveo tim do zaključka o neobičnom obliku Krave, koji predstavlja misteriju.

Imamo pregršt FBOT detekcija, što znači da ćemo vjerovatno otkriti više u budućnosti, posebno s instrumentima kao što je moćna opservatorija Vera C. Rubin. Zbog početka rada sljedeće godine, istraživat će nebo tražeći prolazne događaje poput FBOT-a, između ostalog.

Analiza podataka o polarizaciji ovih događaja mogla bi otkriti da li je Krava tipična za ovu vrstu eksplozije, ili je, čak i među čudnim, bila još čudnija.

“Ono što sada sigurno znamo je da su zabilježeni nivoi asimetrije ključni dio razumijevanja ovih misterioznih eksplozija”, kaže Maund, “i izaziva naše predrasude o tome kako zvijezde mogu eksplodirati u svemiru.”

(Ajdin B.)