5.5.2022. 16:31
"Znate li zašto Bošnjaci ala Fadil trpaju Poslanika islama u 'Armani odijelo'? Zato što su navikli da 'Armani odijelima' završavaju stvari'"
Izjava premijera FBiH Fadila Novalića podigla je mnogo prašine prije nekoliko dana u bh. javnosti.
Govoreći o tome kazao je kako je islam vrlo moderna religija, još od prve objavljene riječi te se prisjetio i hutbe u kojoj je govornik podučavao "mlađe generacije" kako moraju živjeti u skladu s modernim vremenom.
"Ja sam slušao jednu hutbu gdje je govornik podučavao mladu generaciju da, unatoč raznim natruhama koje nam se pokušavaju nametnuti na našu religiju i identitet, moraju biti moderni i da moraju živjeti u skladu s ovim vremenom. Nikako okrenuti glavu i biti u nekom prošlom vremenu", ispričao je.
Kazao je da je poruku koju je tada čuo zapamtio za cijeli život, a ona je glasila: "Da je Muhammed a.s. danas živ, on je toliko bio moderan, da bi on bez sumnje danas nosio Armanijevo odijelo".
"Znate li zašto Bošnjaci ala Fadil trpaju Poslanika islama u “Armani odijelo"?
Resul Mehmedović publicista i prevodilac nekoliko knjiga na bosanski jezik iz oblasti ekonomije i historije islamske kulture i civilizacije na svom je Facebook profilu komentarisao medijski nastup premijera FBiH u kojem je citirao određene izjave vezane za poslanika Muhameda. Novalić je u jednom trenutku kazao da je Poslanik islama "bio toliko moderan da bi danas nosio Armani odijelo."
Mehmedović na svom Facebook profilu odgovora na pitanje "Znate li zašto Bošnjaci ala Fadil trpaju Poslanika islama u «Armani odijelo»?"
"Zato što su navikli da «Armani odijelima» završavaju stvari, kʼo biva: turimo Muhammeda (s.a.v.s) u odijelo, dobro njemu – dobro nama. Oni takvim poimanjem potajno umiruju svoju savjest i odrođenost od vlastitog naroda, jer bošnjačka elita funkcionira na principu 'namirivanja' – evo ti poslić, evo ti odijelo, evo ti na kahvu, nemoj talasati, vidjet ćemo i tebi nešto. I svima dobro. Na taj način kreirali su čitavu jednu paralelnu stvarnost, svijet lažne skromnosti, lažnih titula, lažnih zvanja, ulagivanja i laskanja… Svijet svega osim stvarnosti – gorke bh. stvarnosti – a u koji se nikako ne može inkorporirati Poslanik islama", piše Mehmedović.
"Fadilova izjava je samo eho sveopće bošnjačko-muslimanske svijesti, koja modernost i Muhammedovu (s.a.v.s) poruku i univerzalnost svode na groteskni materijalizam u rangu ruskih oligarha, što ni historijski ni poslanički nije ni blizu istini.
Ja, na primjer, zamišljam Muhammeda (s.a.v.s) kao vođu pravednog društva, otvorenog i jednakih prilika za sve, društva vladavine prava, najviših ekonomskih sloboda i koje bi bilo iznad Švicarske, Danske ili Norveške na listi indeksa korupcije. To je historijski najbliže istini.
Ali, kako god da pogledam i pokušam razumjeti, nikako ga ne vidim u «Armani odijelu», naročito u vremenu u kojem trećina njegovog naroda (u BiH) jedva sastavlja kraj s krajem i ide ka ekonomskoj kategorizaciji 'siromašnog stanovništva'", napisao je Mehemdović na svom profilu.
No, ko je Giorgio Armani čije bi "odijelo nosio da je živ Muhammed a.s"?
Jedan od najuspješnijih talijanskih modnih dizajnera, 87-godišnji Giorgio Armani u srednjoškolskoj dobi sanjao je o karijeri doktora. Putevima svog sna koračao je do 1953. godine, kada na trećoj godini medicinskog fakulteta u Milanu napušta studij, shvativši da to ipak nije karijera za njega.
Napustivši fakultet Giorgio Armani odlazi u vojsku, a zbog svog nesuđenog životnog poziva raspoređen je u službu u vojnu bolnicu u Veroni. Tamo ima priliku posjećivati razna muzička događanja u Areni, što u Armaniju učvršćuje odluku da potraži sreću u nekom drugom zanimanju.
Prvi doticaj s modom i angažman u tom svijetu bilježi 1957., kada se zaposlio kao dekorater izloga u milanskoj robnoj kući La Rinascente. Dragocjeno iskustvo vezano uz marketing modne industrije stiče na radnom mjestu koje je uslijedilo, kao prodavač na odjelu muške odjeće.
Dizajnirati mušku odjeću počinje sredinom 60-ih za parišku modnu kuću sunarodnjaka Nina Cerrutija. Rad mu je vrlo zapažen pa kao slobodnjak surađuje s još desetak proizvođača. Krajem šezdesetih upoznaje arhitekta Sergia Galeottija, s kojim započinje dugogodišnji poslovni i privatni odnos.
"Kada sam počeo da dizajniram, svi muškarci su se oblačili isto", kaže Giorgio, koji je 1982. postao prvi dizajner koji je krasio naslovnicu Time magazina od Christian Diora kasnih četrdesetih. "Svi su nosili istu garderobu... Mao sindrom", dodao je on jednom prilikom.
Modni genije
Armani je sklon čuvanju svoje privatnosti pa se o prirodi privatnog odnosa sa Galeottijem moglo samo nagađati, dok je onaj poslovni odnos bio puno jasniji. Galeotti nagovara Armanija da otvori vlastiti dizajnerski ured u Milanu pa od 1973. intenzivno kao samostalni dizajner sarađuje s brojnim modnim kućama. Armanijevo sudjelovanje na reviji u Firenci imalo je odjeka u međunarodnoj štampi, a kritičari primjećuju njegov inovativan pristup modi pa dobiva snažan vjetar u leđa za daljnji razvoj.
Sve je bilo spremno za vlastitu etiketu pa Armani fokusira energiju na taj cilj i 24. jula 1975. s partnerom Galeottijem osniva Giorgio Armani S.p.A. u Milanu. Prvu kolekciju pod vlastitim imenom predstavio je u oktobru te godine, a osim muške kolekcije, za sezonu proljeće/ljeto 1976. predstavio je i žensku.
Armani je pokazao inovativnost i u odnosu s industrijom te od 1978. proizvodi luksuznu konfekcijsku odjeću u tvorničkom okruženju pod nadzorom dizajnera. Sljedeće godine osniva Giorgio Armani Corporation te svoje glavne linije muške i ženske odjeće počinje prodavati u Americi. Uskoro predstavlja i nekoliko novih linija proizvoda poput G. A. Le Collezioni, Giorgio Armani Underwear and Swimwear i Giorgio Armani Accessories, a etiketa mu postaje jedno od vodećih modnih imena u svijetu.
Početkom osamdesetih godina potpisuje važan ugovor s L'Oréalom o kreiranju parfema i predstavlja nove linije Armani Junior, Armani Jeans i Armani Emporio, pa potom i Emporio Underwear, Swimwear i Accessories. Za liniju Emporio otvorio je novu trgovinu u Milanu, a zatim i prvi butik Giorgio Armani. Linije koje je razvijao za mlade stilski su bile na razini njegovih vrhunskih linija, ali po pristupačnijim cijenama.
Za svoju liniju Emporio Armani upotrijebio je nove i nekonvencionalne metode oglašavanja, poput televizijskih spotova, ogromnih uličnih oglasa i kataloga koje je poštom slao na kućne adrese vjernih fanova svoje marke. Neophodnim je smatrao i povezivanje s kinematografijom, kako zbog promocije, tako i zbog poticanja kreativnosti, pa tako 1980. dizajnira odjeću za Richarda Gerea u filmu 'Američki žigolo'. Uspjeh koji je tada ostvario, osigurao mu je dugoročnu suradnju sa svijetom filma, dizajnirajući poslije odjeću za dvjestotinjak filmova.
Pionir današnje mode na crvenom tepihu
"Zašto bih željela da me netko obuče? Mogu se sama obući. I ko je uopšte Giorgio Armani?' bio je odgovor 23-godišnje Michelle Pfeiffer kad joj je 1983. prišao Armani s idejom da na nekim holivudskim događanjima nosi njegovu odjeću. Ipak ju je nosila, kao i njena kolegica Jodie Foster, što se smatra počecima onog što danas zovemo modom crvenog tepiha.
No prva glumica koja se pojavila na crvenom tepihu u Armaniju bila je Diane Keaton, a koja se simbolizirajući lik Annie Hall, djevojke koja je nosila mušku odjeću, za koju je osvojila Oscara za najbolju žensku ulogu 1978., pojavila u muškom Armanijevom sakou. "Smatram da je vrijeme predstaviti žene, čak i zvijezde, na novi način - žena u muškom odijelu na crvenom tepihu. No dobro, istovremeno mi je izuzetno elegantno i senzualno", rekla je Keaton.
Odgovoran je i za sakoe pastelnih boja u kojima je Don Johnson utjelovljujući policajca Sonnyja Crocketta rješavao slučajeve u planetarno popularnoj seriji 'Miami Vice'. Dona Johnsona je nazivao svojom 'muškom muzom', pa kad je angažovan za kreiranje kostima u filmu 'Nedodirljivi' iz 1987., sugerirao je redatelju Brianu De Palmi da je za ulogu Eliota Nessa trebao aangažovati upravo Dona Johnsona. De Palma se ipak odlučio za Kevina Costnera.
Nakon pet godina prisutnosti njegovih glavnih linija u Americi počinje prodavati i linije vrhunske konfekcijske odjeće. Zbog zdravstvenih komplikacija 1985. ostaje bez partnera Galeottija, no unatoč velikom gubitku kasnih osamdesetih svoje modno carstvo širi na Japan, a predstavlja i nove linije - čarapa, naočala i kolekcije darova.
Za američko tržište 1991. izbacuje novu osnovnu liniju muške i ženske odjeće, poznatu kao A / X Armani Exchange, a 90-ih dizajnira i sportsku odjeću, satove, kozmetičke proizvode, pa čak i kuće. Četvrtinu stoljeća svoga brenda obilježio je 2000. investicijskim aktivnostima u širenju proizvodnih kapaciteta, dizanju kontrole kvalitete i distribuciji proizvoda.
Otvaranjem male radnje u Pekingu od 1998. prisutan je i na kineskom tržištu. Sljedeću je otvorio 2004. u Šangaju, s ambicioznim planom otvaranja ukupno 40 dućana do 2011. godine. U međuvremenu, 2000. godine pokrenuo je liniju kozmetike i namještaja te proširio liniju pribora. Istovremeno je njujorški Muzej Guggenheim ugostio Armanijevu izložbu, prvu izložbu s radovima nekog živućeg dizajnera koju je u prosjeku sedmično pogledalo 29 hiljada posjetitelja.
Neizbježan u svijetu showbiza
Armanija se smatra pionirom dovođenja visoke mode na crveni tepih, ali njegove su kreacije nosili isto tako muzičari i sportaši.
Dugogodišnji Armanijev prijatelj Eric Clapton 1996. radio je nekoliko pjesama za modne revije i otada se oblači u Armanijevu odjeću. Slavni pjevač i gitarist krajem iste godine otvara i dvije trgovine Emporio Armani u New Yorku, a dvije godine kasnije Armani je domaćin partija s aukcijom gitare Clapton Crossroads.
Osmislio je i mnoge outfite za izlazak na binu pop zvijezdi Lady Gagi, između ostalog i one koje je nosila tokom svojih zapaženih turneja Monster Ball Tour i Born This Way Ball Tour. Pored toga, dizajnirao je za svečanosti dodjela priznatijih nagrada, poput 52. dodjele nagrade Grammy ili MTV Video Music Awards 2010.
Dizajnirao je i kostime za turneju kraljice popa, a u jednom takvom Madonna je doživjela nesreću na bini dodjele Brit Awardsa 2015. godine, kada je pala zbog plašta koji joj se nije otkopčao onako kako je zamišljeno. Madonna je za nesreću, koju je nazvala svojom najgorom noćnom morom, suptilno optužila slavnog dizajnera, utvrdivši da je plašt bio pretežak, zbog čega su ga morali jače vezati da joj ne sklizne s ramena.
'Svi znate koliko je Madonna teška osoba. Predlagao sam joj kukicu umjesto čvora da se stvar ne zakomplikuje. Na kraju je bilo po njenom i neslavno je završilo. Nema se tu šta više reći', odgovorio joj je Armani.
(A. Balićevac)