Bosna i Hercegovina je u 2024. godini zabilježila najveći rast online prodaje (B2C e-commerce) u Evropi – čak 117 posto u odnosu na prethodnu godinu.
Izvještaj Ecommerce Europe i EuroCommerce navodi da je naša zemlja na vrhu liste rasta zbog kombinacije stvarnog ubrzanja online kupovine i bolje metodologije mjerenja, piše BiznisInfo.ba.
O čemu se radi?
Radi se o izvještaju European E-commerce Report 2025, koji analizira stanje e-trgovine u 38 evropskih zemalja.
U njemu je utvrđeno da je ukupna B2C e-trgovina u Evropi u 2024. porasla za blizu sedam posto, dosegnuvši otprilike 842 milijarde eura.
Međutim, dok su zrela tržišta bilježila znatno niže stope rasta, u regiji istočne Evrope rast je iznosio blizu 18 posto, a BiH je predvodila sa 117 posto.
Šta je B2C e-commerce?
B2C (Business-to-Consumer) e-trgovina označava online prodaju gdje firme direktno nude proizvode ili usluge krajnjim potrošačima. To je ono što građani rade kada kupuju preko interneta: odjeću, elektroniku, knjige, aplikacije – sve putem web-shopova ili mobilnih aplikacija.
Uskoro pred Vladom FBiH
Prednacrt zakona o e-trgovini ugledao svjetlo dana: Šta mogu očekivati potrošači, a šta trgovci
Drugim riječima – online kupovina za privatne kupce.
Zašto je u BiH došla do vrha?
Razlozi za rast od 117 posto su višestruki: poboljšano prikupljanje podataka i promijenjena metodologija – izvještaj sam navodi da je dio rasta rezultat upravo te bolje statistike, brži prelazak potrošača na online kanale nakon pandemije i sve veća dostupnost interneta i mobilnih uređaja, potencijalno niski početni osnovni nivo: tržište je ranije bilo manje razvijeno u odnosu na zapadnu Evropu, pa se potencijal rasta pokazao većim, rast potrošnje i digitalizacija kompanija koje su uvele novije modalitete plaćanja, dostave i online usluge.
Kako stoje druge zemlje?
Prema izvještaju, nakon BiH najbrži rast zabilježila je Ukrajina sa otprilike 92 posto rasta. Slijede Bugarska (20 posto), Estonija (18 posto) i Sjeverna Makedonija (15 posto) u istočnoj Evropi.
Za usporedbu, neka od "zrelih" tržišta poput Njemačka i Češka Republika praktično nisu imale rast ili su bilježile vrlo nizak rast.
Region hvata priključak
Za publiku u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i ostalim zemljama regiona – ovo je poruka prilike: digitalna trgovina i online kupovina u BiH upravo ubrzavaju i stavljaju zemlju u vrh Evrope.
Kompanije, trgovci i finansijske institucije koje žele pratiti trendove – imaju šansu da budu među prvima. A potrošači – više izbora, više kanala i nove navike.