Vlada Kantona Sarajevo utvrdila je danas Nacrt zakona o dualnom obrazovanju i uputila ga u skupštinsku proceduru.
Riječ je o sistemskoj promjeni koja povezuje srednje škole sa poslodavcima, povećava obim praktične nastave i unapređuje mogućnosti zapošljavanja učenika odmah nakon završetka srednje škole.
Model predviđa da učenici tehničkih i stručnih škola značajan dio praktične nastave obavljaju kod poslodavaca koji ispunjavaju propisane uslove.
Učenje se odvija pod nadzorom mentora u kompaniji, uz koordinaciju škole, a praksa se može realizirati i kod više poslovnih subjekata.
Cilj je prelazak sa školskih radionica u realna radna okruženja u kojima učenici stječu primjenjive vještine.
Iz Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS navode da se novim zakonom uvodi postupno povećanje dana i sati učenja kroz rad, standardizuje mentorska uloga i jača odgovornost škola.
Naglasak je na certificiranim mentorima, njihovoj obuci i licenciranju, te ulozi školskih koordinatora.
Važno je naglasiti i da će implementacija ići postepeno, a uloge nastavnika praktične nastave će se mijenjati i detaljnije urediti podzakonskim aktima, kako bi se spriječio nastanak tehnološkog viška među nastavnicima.
Ministrica Naida Hota-Muminović ističe da je suština reforme jasna: podići kvalitet vještina, otvoriti vrata zapošljavanju i ojačati motiv da mladi ostanu u Bosni i Hercegovini.
- Idemo ususret promjenama koje mladima omogućavaju više praktične nastave, učenje kod poslodavca i naknadu za rad, uz veće šanse za zapošljenje.
Želimo da naša djeca ostanu u Bosni i Hercegovini, da grade svoju domovinu i budu blizu svojih porodica - poručila je ministrica.
Dodala je da Nacrt zakona slijedi ciljeve Plana rasta: najmanje 40% učenika tehničkih škola imat će praksu u realnom sektoru, a 15% maturanata zaposlenje u roku od godinu dana nakon završetka školovanja.
Kao važnu poruku roditeljima i učenicima naglasila je da četverogodišnja zanimanja u dualnom modelu ostaju potpuno kompatibilna s nastavkom obrazovanja na fakultetima.
- Dualno obrazovanje ne zatvara akademski put, već ga obogaćuje praktičnim iskustvom i stvarnim partnerstvima između škola, poslodavaca i institucija - zaključila je ministrica.
Nacrt je rezultat partnerstva Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS, Ministarstva privrede KS, Udruženja poslodavaca, Privredne i Obrtničke komore KS, škola i lokalnih zajednica.
U izradi su učestvovali i Vijeće roditelja, sindikati, organizacije osoba s invaliditetom i JU Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja, čime se osigurava jednak pristup, rodna ravnopravnost i inkluzivnost učenika s poteškoćama u razvoju.
Reforma afirmira jednake mogućnosti, zabranu diskriminacije, rodnu ravnopravnost i pristupačnost za učenike s invaliditetom, čime dualno obrazovanje postaje standardiziran, pravedan i kvalitetan model učenja kroz rad.
U nastavku slijede skupštinska razmatranja i javna rasprava prije utvrđivanja prijedloga zakona.
Iz Ministarstva poručuju da ostaju otvoreni za prijedloge koji doprinose kvalitetnijem obrazovanju i praksi, te jačem partnerstvu.
(NAP)