Zagrljaj s Čovićem i Nikšićem, nagrada "Večernjakov pečat", pa novi tenderi...
Namjera je da kompanije sada već "dvorskog graditelja" Jasmina Badžaka steknu reference i pripreme za naredne daleko vrijednije projekte ugradnje bukobrana na novim dionicama na Koridoru 5c i na dionicama u izgradnji na kojima bi ponovo bile "jedini ponuđač".
Nermin Nikšić i Dragan Čović su u posljednjih dvije godine postigli mnogo kompromisa, što javnih što tajnih, uglavnom štetnih po Federaciju BiH. Jedan od tih štetnih kompromisa jeste da se direktorske pozicije obje federalne kompanije zadužene za cestogradnju – Ceste FBiH i Autoceste FBiH, predaju u ruke HDZ-a.
Budući da je Nikšić bio srdačan prema Čoviću, i lider HDZ-a ima puno razumijevanja za njega. Posebno za njegove prijatelje iz poslovnog svijeta...
Na naslovnoj fotografiji ovog teksta čovjek koji stoji u sredini i koji je zagrlio Nikšića i Čovića je konjički biznismen Jasmin Badžak, (su)vlasnik više kompanija i dobitnik prestižne HDZ-ove nagrade "Večernjakov pečat" za privrednika godine 2023.
Prema informacijama poslovnog portala Companywall Jasmin Badžak je 4. februara 2021. godine postao suvlasnik kompanije Coning d.o.o.. Ta kompanija je postojala već desetak godina a bavila se projektovanjem, izvođenjem, nadzorom, inžinjeringom i konsaltingom. Ulazak u vlasništvo ove kompanije Badžaku je otvorilo put u poslove sa državom na izgradnji Koridora 5c.
Već krajem naredne 2022. godine kompanija Coning potpisuje ugovor sa kineskom kompanijom China State Construction Egineering i preuzima radove na izgradnji Zaštite od buke na poddionici Počitelj – Zvirovići na Koridocu Vc. Vrijednost ovog ugovora bila je 180 hiljada eura.
Ovaj posao će kompaniju Coning "kvalificirati" i za naredni daleko izdašniji ugovor vrijednosti nešto više od 13 miliona KM. Posao izgradnje bukobrana na cionici Podlugovi – Sarajevo sjever, umjesto kineske kompanije kao u prethodnom slučaju, pod sumnjivim okolnostima dodijelile su Autoceste FBiH.
Portal Patria izvijestio je da raspisani tender na kojem je "pobijedio" Coning otkriva ozbiljne sumnje u zloupotrebu položaja, pogodovanje i izigravanje zakona o javnim nabavkama.
Uslovi su, navodi se, po svemu sudeći bili skrojeni tako da ih može ispuniti isključivo jedan ponuđač – konzorcij Euro Sjaj d.o.o. Konjic i Coning d.o.o. Sarajevo – čime je eliminisana mogućnost konkurencije i otvoren put za direktnu dodjelu ugovora.
Sumnje dodatno produbljuje, pisali su mediji, i to što je za ovaj posao sklopljen konzorcij firme Euro Sjaj i Coninga. Naime, Euro Sjaj je zapravo porodična kompanija Jasmina Badžaka, kompanija po kojoj je on poznat javnosti i kompanija sa preko 500 zaposlenih.
Međutim, ta kompanija se primarno bavi cinčanjem i zaštitom metala, bez iskustva u ugradnji bukobrana, pa se postavlja pitanje zašto je uopće Badžak odlučio da svoj Eurosjaj uključi u posao gradnje na Koridoru Vc kada nema ranije iskustvo u ugradnji bukobrana.
Odgovor, potvrđuju nam eksperti, nije uopće tako komplikovan. Prvi razlog je da su "ubacivanjem" Euro Sjaja u ovaj posao kompaniji obezbijeđene pretpostavke i poslovne reference za sljedeće tendere, a drugi da je time ostavljen dojam "nepobjedivosti" na tenderu - druge kompanije su obeshrabrene da konkurišu za ovaj posao. To se zapravo i desilo – ponuda Euro Sjaja i Coninga je bila jedina i kao takva je i prihvaćena.
Izostanak tržišne konkurencije Patria je dokazala i na drugom primjeru – cijeni ugovora. Dok se uobičajeno na tenderima Autocesta FBiH ugovori sklapaju uz popust od 30–40% u odnosu na procijenjenu vrijednost, u ovom slučaju razlika je zanemariva – svega 230 KM manje od procijenjenih 11.320.000 KM bez PDV-a. Jasno je da stvarne konkurencije nije bilo, navodi se u istraživačkom tekstu.
Neposredno nakon što su Euro Sjaj i Coning "pobijedili" na tenderu za ugradnju bokobrana na dionici Podlugovi – Sarajevo Sjever od oko 13 miliona KM, uslijedila je i nagrada Večernjakov pečat za privrednika godine Jasminu Badžaku.
No, ostaje pitanje - zašto se sve ovo radi? Zašto se na ovaj poprilično providan odvijaju sumnjivi poslovni dogovori?
Namjera je da kompanije sada već "dvorskog graditelja" Jasmina Badžaka steknu reference i pripreme za naredne daleko vrijednije projekte ugradnje bukobrana na novim dionicama na Koridoru 5c i na dionicama u izgradnji na kojima bi ponovo bile "jedini ponuđač".
Radi se prije svega o dvije izuzetno skupe dionice koje su Badžaku posebno interesantne: dionica Ozimice – Poprikuše i poddionica Vranduk - Ponirak.
Dionica Ozimica – Poprikuše duga je 12,8 kilometara a procijenjena vrijednost izgradnje iznosi oko 665 miliona KM. Prema ranije objavljenim informacijama, koje se mogu pronaći i na stranici JP Autocesta FBiH, ova dionica će se finansirati kreditom Evropske investicijske banke od 340 miliona maraka.
Druga poddionica Vranduk – Ponirak duga je 5,3 kilometara i poznata je po ozbiljnom korupcijskom skandalu zbog koje je uhapšeno 15 osoba, uglavnom sadašnjih i bivših članova uprave Autocesta Federacije, pod optužbom da su Autoceste FBiH oštećene za blizu 20 miliona KM.