12.3.2024. 13:29
Nova tehnologija bi mogla omogućiti dvojici muškaraca da imaju dijete zajedno
Napredak tehnologije mogao bi uskoro otvoriti put muškarcima u istospolnim vezama da imaju dijete genetski povezano s oba partnera, pokazalo je nedavno istraživanje objavljeno u časopisu Science Advances, prenosi Olsobođenje.

Inovativna tehnika uključuje korištenje stanica kože jedne osobe za modificiranje genetike donirane jajne stanice. Nakon toga, ovo izmijenjeno jajašce može se oploditi stanicama sperme kako bi se stvorio embrij koji nosi kombinirani genetski materijal i donora kože i donora sperme.

Ovo otkriće nudi potencijalna rješenja za istospolne parove koji žele imati genetski srodnu djecu, a također bi moglo pomoći ženama koje se suočavaju s izazovima u proizvodnji održivih jajnih stanica zbog čimbenika kao što su starija dob, liječenje raka ili drugi medicinski razlozi.

"Cilj je proizvesti jajne stanice za pacijente koji nemaju vlastite jajne stanice", objasnio je stariji autor Shoukhrat Mitalipov, direktor Oregonskog zdravstvenog i znanstvenog sveučilišnog centra za embrionalnu staničnu i gensku terapiju.

Tehnologija koja se koristi u ovoj metodi podsjeća na proces koji je poznat 1996. za kloniranje ovce po imenu Dolly u Škotskoj. Međutim, u ovom slučaju, istraživači se usredotočuju na stvaranje embrija s genetskim doprinosom oba roditelja, umjesto na kloniranje jednog roditelja.

Istraživački tim sa Sveučilišta za zdravlje i nauku u Oregonu slijedio je proces u tri koraka tijekom pokusa na miševima kako bi postigao ovaj ishod. Prvo su uklonili jezgru iz mišjeg jajeta i zamijenili je jezgrom stanice mišje kože. Nakon toga, inducirali su implantiranu jezgru stanice kože da odbaci polovicu svojih kromosoma, oponašajući proces u stanicama koje se dijele kako bi proizvele zrelu spermu ili jajne stanice. Konačno, istraživači su upotrijebili in vitro oplodnju za oplodnju modificiranog jajašca spermom, što je rezultiralo zdravim embrijem s genetskim doprinosom oba roditelja.

Iako ova tehnika obećava, istraživači upozoravaju da će vjerojatno proći nekoliko godina prije nego što postane dostupna za korištenje kod ljudi. Dr. Paula Amato, profesorica opstetricije i ginekologije uključena u studiju, naglasila je potrebu za daljnjim razumijevanjem načina na koji se kromosomi spajaju i dijele u ovom procesu kako bi se vjerno replicirala prirodna reprodukcija. Unatoč potencijalu, potrebna su stalna istraživanja i usavršavanja prije praktične primjene u liječenju ljudske plodnosti.

(Aldin B.)