23.12.2022. 14:47
0
Jutros u KS proglašena epizoda „Upozorenje“: Grijati se moramo, voziti automobil moramo, ali kako možemo doprinijeti popravljanju stanja kao individue?
Sigurno da je višedecenijski problem u Sarajevu zagađenje zraka, isključivo se to odnosi na zimski period. Iako je zagađenje zraka globalni problem tokom čitave godine, u Sarajevu se u zimskom periodu se pojavljuju kritične tačke. Uzroci su mnogobrojni, vrlo složeni, čemu je potrebno pristupiti na jedan studiozan, ozbiljan način uz ad hoc rješenja ali i dugoročna rješenja.

Faktori koji su tu a ne može se uticati na njih jeste geografski položaj. 

Faktori do kojih dolazimo a produkt su ljudskih aktivnosti  jesu saobraćaj, zagrijavanje objekata, izgradnja visokih zgrada. U vrlo maloj mjeri i industrija ali baviti ćemo se ipak stvarima kojima obični građani doprinose. 

Očekujemo evo godinama, krupnije i važnije projekte koji direktno mogu da poprave kvalitet zraka ali i življenja građana Kantona Sarajevo. Stiče se dojam da donekle javnost ne razumije važnost kvaliteta zraka po zdravlje odraslih, djece, trudnica i starijih ljudi. 

Potrebno je i napomenuti neke obične, male stvari kojima možemo doprinijeti kao individue. Tako da počnimo od individue: 

Zagrijavanje domaćinstava

Procjene su da oko 30.000 domaćinstava u Kantonu Sarajevo koristi čvrsto gorivo ugalj kao način zagrijavanja prostorija. Suludo je uopće očekivati da svako domaćinstvo može priuštiti neki drugi energent. Iako ugalj, ili općenito čvrsto gorivo kao način zagrijavanja prostorija nije među jeftinijim načinima zagrijavanja. 

Postoji istraživanje koje to i pokazuje. Naime Eko Akcija je još u novembru iznijela podatke o troškovima različitih načina grijanja u Sarajevu za stan od 60 m2 u lošije izoliranoj zgradi. Ono što je važno napomenuti a često ostane neopaženo jeste total troškova grijanja. 



Ono o čemu bi vlasti Kantona Sarajevo trebale voditi računa ali i konstantno upućivati građane Kantona Sarajevo na isplatnije, ekološkije izvore zagrijavanja prostorija i na kraju krajeva iste subvencionirati za veći dio građana, obezbjediti dovoljno novca za subvencije dobrog dijela računa za električnu energiju za veći vremenski period ukoliko bi tu potrošnju podržao sistem, subvencija cijene plina kao što je to do sada bilo u praksi dok nisu prošli izbori. Potrebna je sistemska promjena obraćanja i ponašanja vladajuće većine ka tome da budu spremni da pomognu svom narodu, a ne kao što je to do sada bila praksa da njihovo ponašanje ide ka tome da je to nečiji privatni novac , a ne javno dobro svakog dobronamjernog građanina Kantona Sarajevo. 

Niz godina unatrag, postojale su različite subvencije za energente. Poznate su do sada subvencije plina za sva domaćinstva u KS u različitim postotcima. Razlog zbog kojeg su važne subvencije plina za domaćinstva jeste to da domaćinstva koja do sada koristile plin, ne počnu koristiti neki drugi energent jer bi to u totalu značilo i pogoršanje već očajne situacije oko aerozagađenja Sarajevske kotline. Ali, u svemu postoji mana a ovdje je ta mana mnogo koštala, sigurno desetine miliona maraka. Nisu postojala ograničenja po količini utrošenog plina , kvadraturi stana, novčanim primanjima, broju djece, statusu ili bilo čemu što bi moglo napraviti selekciju koja bi pokazala zapravo kome treba subvencija plina a kome ne. 

Subvencije koje su aktuelne pokrivaju „samo“ najugroženije kategorije stanovništva.

Vlada Kantona Sarajevo 2022. godine subvencionira povećanje cijene energenata za najugroženije kategorije stanovništva

“U odsustvu sistemskih mjera zbog poskupljenja energenata sa federalnog nivoa vlasti, Vlada Kantona Sarajevo odlučila je da sama poduzme mjere i saopšti građanima šta ćemo učiniti za njih. Mi ćemo za novembar i decembar subvencionirati povećanje troškova energenata za oko 39.000 građana Kantona Sarajevo koji primaju minimalnu penziju, 2.500 korisnika socijalne pomoći i 1.500 osoba iz reda boračke populacije. Ukupno 43.000 osoba će dobiti pomoć Vlade KS, kako bi premostili zimu i mogli platiti grijanje”, najavio je premijer Edin Forto u današnjem obraćanju nakon sjednice Vlade, zajedno sa resornom ministricom za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice Ivanom Prvulović, ministrom za boračka pitanja Omerom Osmanovićem i ministrom komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Enverom Hadžiahmetovićem.

Ministar za boračka pitanja KS Omer Osmanović podsjetio je da je ranije subvencioniran samo ogrjev za boračku populaciju, ali da je ove godine došlo do izmjene zakona, te je omogućeno subvencioniranje za sve vrste grijanja, a za šta je osigurano 600.000 KM. 

U nekoliko navrata predhodnih godina bili su pohvalni projekti Vlade KS u krajnjem cilju popravljanja stanja zagađenosti zraka. Iako vrlo sporo i navodno sistemski, građani se i dalje guše u smogu svake godine. 

U septembru 2020. godine je Vlada Kantona Sarajevo, na čijem je čelu tada bio Mario Nenadić, dala je saglasnost za implementaciju pilot-projekta “Subvencioniranje zamjene peći na ugalj i ostala čvrsta goriva u domaćinstvima u Kantonu Sarajevo sa certificiranim pećima i toplotnim pumpama”.

Početkom 2021. godine, otvoren je bio  Javni poziv za subvencioniranje zamjene peći/kotlova na ugalj i ostala čvrsta goriva certificiranim pećima/kotlovima i toplotnim pumpama u domaćinstvima u Kantonu Sarajevo, a kao jedan od najbitnijih ciljeva ovog projekta navodi se smanjenje zagađenosti zraka u Kantonu Sarajevo, posebno u dijelovima kantona gdje je kvaliteta zraka III kategorije, kao i stvaranje preduslova za uspostavljanje održivog modela za podršku zamjene necertificiranih kotlova i peći u budućnosti. Pored poboljšana kvaliteta zraka, kao drugi ciljevi navode se i smanjenje potrošnje uglja i ogrjevnog drveta za grijanje domaćinstava, povećanje efikasnosti proizvodnje toplinske energije za grijanje, smanjenje troškova za grijanje domaćinstava, promocija dobre prakse za grijanje domaćinstava i stvaranje preduslova za uspostavljanje održivog modela za podršku zamjene necertificiranih kotlova i peći, razvoj tržišta certificiranog peleta te razvoj tržišta certificiranih kotlova.

U spomenutom javnom pozivu saopćeno je da će se prelazak na korištenje peći/kotlova na pelet subvencionirati iznosom do 70% od iznosa ukupnih troškova ili maksimalnim iznosom do 5.000 KM po korisniku, dok će se prelazak na grijanje pomoću toplotnih pumpi subvencionirati iznosom do 40% od iznosa ukupnih troškova ili maksimalnim iznosom do 7.000 KM po korisniku.

Iz Ministarstva komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo u februaru 2021. godine su saopćili kako je odziv građana na Javni poziv vlasnicima individualnih stambenih objekata sa područja KS za subvencioniranje zamjene peći/kotlova na ugalj i ostala čvrsta goriva certificiranim pećima/kotlovima i toplotnim pumpama bio izuzetno velik te je do predviđenog roka, 15. februara 2021. godine, pristiglo 2.610 aplikacija.
U aprilu 2021. godine saopćeno je da je 817 aplikanata ispunilo uslove javnog poziva, a da je, uzevši u obzir raspoloživa sredstva za subvencioniranje, za 77 aplikanata odobrena subvencija za zamjenu peći/kotla na čvrsto gorivo s certificiranom peći/kotlom na pelet.

U septembru 2021. godine saopćeno je da, uslijed velike zainteresovanosti građana/ki za subvencioniranje zamjene peći, Ministarstvo komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo i Vlada Švedske u jednakim omjerima ukupno izdvajaju 2,9 miliona KM za zamjenu peći na ugalj i ostala čvrsta goriva, a sve s ciljem smanjenja zagađenosti zraka u Kantonu Sarajevo, posebno u naseljima gdje su dominantni izvori zagađivanja kućna ložišta na čvrsta goriva.

Automobilski saobraćaj i pojedinci

Postoje određene smjernice koje su univerzalne a doprinose smanjenju zagađenja zraka i kao individue mogu na takav način građani doprinijeti, ali se više odnose na prevenciju nekgo zapravo praktične savjete koje je moguće primijeniti kda je zagađenje zraka već aktivno. 

Smanjite korištenje automobila i hodajte: 

Kad god je moguće izbjegavajte korištenje automobila. Umjesto toga, hodajte do posla i kući što će ne samo uticati na smanjenje zagađenja zraka nego će i vama pomoći da održavate fizičku aktivnost potrebnu za zdravlje.

Vozite biciklo: 

Umjesto hodanja, možete voziti biciklo, također dobro za održavanje fizičke aktivnosti, a možete doći do lokacija do kojih ponekad i ne možete doći automobilom.

Koristite javni prijevoz: 

Za duža putovanja, koristite javni prijevoz (autobus ili tramvaj) ili pak dijelite vožnju u jednom automobilu s prijateljima koji idu u istom smjeru kao i vi.

Kombinirajte poslove: 
Planirajte unaprijed i kombinirajte poslove kako biste ih obavili više u jednom putovanju. Tako ćete smanjiti vožnje automobilom koji zagađuje zrak, a ujedno uštedjeti gorivo i vrijeme.

Održavajte motorna vozila: 

Kako bi smanjili zagađenje zraka održavajte svoje vozilo prema uputama proizvođača, jer loše podešen motor i začepljeni filteri za ulje i zrak doprinose većoj potrošnji goriva, a samim tim i većem zagađenju zraka.

Provjeravajte gume: 

Gume trebaju biti napuhane prema uputama proizvođača, zato provjeravajte pritisak u gumama. Nizak pritisak u gumama stvara veće trenje i veću potrošnju goriva, pa samim tim i veću zagađenost zraka.

Isključujte motor dok vozilo miruje: 

Ako ste negdje privremeno parkirali i čekate nekoga, ili ste u prometu i već se neko vrijeme niste pomjerili, vaše vozilo i u praznom hodu troši gorivo i zagađuje zrak. Isključivanjem motora dok vozilo miruje, kada je to praktično i sigurno učiniti, štedite gorivo i smanjujete zagađenje zraka.

Kritične tačke i zdravlje 

Kritične tačke su se desile upravo sinoć gdje je izmjerena koncentracija PM10 čestica 304 u Sarajevu te je indeks kvalitete zraka bio 316 što ga svrstava u kategoriju Opasan. 

Šta to znači za zdravlje ? Dugoročno, stihijski, znači ozbiljne posljedice po zdravlje čitavog organizma. 

Zagađeni zrak je u direktnoj vezi sa bolestima opasnim po život. Procijenjeno je da svake godine bolesti uzrokovane zagađenim zrakom ubijaju  oko devet miliona ljudi - svaki šesti umrli  u svijetu. Od tog broja, oko 600.000 su djeca mlađa od pet godina.  Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije, po broju umrlih od bolesti izazvanih zagađenim zrakom Bosna i Hercegovina je najgora u Evropi i druga najgora zemlja na svijetu, iza Sjeverne Koreje.

Izlaganje visoko zagađenom zraku može izazvati niz posljedica po zdravlje. Povećava se rizik od pojave respiratornih infekcija, srčanog udara, moždanog udara i raka pluća. Ustanovljena je veza između i kratkotrajne i dugotrajne izloženosti zagađenom zraku i bolestima srca. Više su izloženi oni koji su već bolesni. Djeca, stariji i siromašni su više osjetljivi. Najviše štetni polutanti, koji su usko povezani sa povećanom smrtnosti su fine lebdeće čestice PM2,5 koje mogu prodrijeti  duboko u plućne prolaze. Štetni efekti se mogu javiti i nakon kratkotrajne (sati, dani) i nakon dugotrajne (mjeseci, godine) izloženosti zagađenom zraku.

 

Više o tome možete pročitati OVDJE


(Piše: Erna Hadžić)



0
SOURCE PRIČE
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala source.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal source.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara source.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Impressum
T:
M:
Marketing
T:
M:
Aplikacije
Mobilna aplikacija
Android aplikacija
Social

Copyright ©2009 - 2024, Source d.o.o.